kavirzist
kavirzist
ترجمه مقالات جهانی محیط زیست

در پژوهشی که اخیرا انجام شده و در یکی از مجلات علمی به چاپ رسیده است، گروه تحقیق معتقد است که به کشفیات تازه ای از تنوع آب و هوایی از طریق اطلاعات بدست آمده پی برده است. به عنوان مثال تغییرات در دمای آب دریاچه بایکال با تغییرات ماهیانه پدیده «ال نینو» در ارتباط بوده است. دانشمندان دریافتند که دمای آب سطحی دریاچه بایکال در فصول مختلف سال، به شدت نوسانات اموج و مسیر تند بادها و میزان زمان وزش آنها بستگی دارد.گرچه دریاچه در طول یک قرن گذشته گرمتر شده اما تغییرات در تمام فصول سال در یک جهت نبوده و در زمستانهای پایانی قرن تغییرات آن بسیارمتفاوت بوده است.

طبق نظرپژوهشگران، پدیده های اقلیمی بر اساس تغییرات خط سیرتند بادها و شدت آنها مشخص می شوند و مجموعه اطلاعات پویای بدست آمده می تواند تغییرات فصلی را در سه ماه آینده برای منطقه سیبری در حد پیشرفته ای پیش بینی و معین کند.

مطالعات تغییرات فصلی در دریاچه بایکال همچنین مسیری را برای تعیین میزان ناپایداری درسرعت اولیه گردش زمین دردوره های ده ساله گشوده است.سرعت گردش زمین مدت زمان روزرا مشخص می کند که با توجه به شدت بادهای جوی(تند بادها) تا چند هزارم میلیمتردر روز متفاوت است. دراین گزارش آمده است که همین میزان تنوع به ظاهر ناچیز نیزدرمقدارگرما وسرمای فصلی دریاچه مؤثر بوده وتقویت کننده ساز وکار برای تندباد ها بوده است.

قابل ذکر است که ثبت درجه حرارت محیط که همه این پیام های اقلیمی را پوشش داده است بوسیله سه نسل از یک خانواده دانشمند سیبریایی از سال 1946 با بحال جمع آوری و تدوین شده است.    رابطه دمای محیط با پویایی جو بیشتر مؤید این مطلب است که این مجموعه اطلاعات بطور استثنایی   از کیفیت بالاو دقیقی برخوردار است.

مترجم : عبدالحسین غلامرضایی

http://www.enn.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








نوشته شدهدو شنبه 13 تير 1390برچسب:, توسط عبدالحسین غلامرضایی(حسین تیمور)چاهملک
.: Weblog Themes By www.NazTarin.com :.